Рендеринг моушен векторов менталреем в Майе|Rendering Motion Vectors with mentalRay in Maya

Некоторое время назад сделал видеоурок по рендерингу моушен векторов менталреем в Майе по просьбе RE:Vision Effects (поэтому на английском языке). Сейчас переключаю их в общее пользование на vimeo.

I’ve made a videotutorial not long ago on rendering motion vectors with mentalRay in Maya by request of RE:Vision Effects. Today I’m making it public on vimeo.

Покрывается только эта тема, не затрагивая использование моушен векторов в композе, но помимо довольно распространенного lm2DMV метода, рассмотрены и некоторые другие, крайне полезные, а также ряд особенностей и хитростей.

The tutorial covers this aspect only – rendering motion vectors – it doesn’t deal with compositing them, but, besides well known lm2DMV method, a couple of pretty useful ones and some tips and tricks are shown as well.

В процессе создания урока я познакомился с RSMB плагином вышеуказанной компании, который хоть и имеет ряд своих недостатков, но в целом дает гораздо более качественный результат, нежели VectorBlur в Нюке, который я использовал до сих пор. Об использовании моушен векторов в композе, их рендеринге в составе общей распассовки и прочем постараюсь сделать дополнительные видео/статьи… когда-нибудь 🙂

In the process of making this tutorial I’ve got to know RSMB plugin by mentioned company. It has it’s own issues, but in general produces much better results than VectorBlur in Nuke I used so far. I’ll try to make additional videos/articles about compositing with motion vectors, rendering them as a part of passes setup and other stuff… one day 🙂

Файлы сцен примеров можно скачать тут:

Project files for example scenes are here:

http://www.revisionfx.com/downloads/products/rsmb/support/maya_mv_out.zip

П.С. Видео лучше смотреть с vimeo в HD качестве.

P.S. It’s better to watch these videos from vimeo – in HD quality.


Motion Vectors – Basics I from Sagroth on Vimeo.

Это видео рассказывает об инсталляции специального шейдера для рендеринга моушен векторов, lm2DMV, и его базовом использовании.

This video explains how to install a special shader for rendering motion vectors, lm2DMV, and general principles how to use it.


Motion Vectors – Basics II from Sagroth on Vimeo.

Немного теории о том как рендерить моушен вектора более эффективно и несколько трюков и советов на что стоит обратить внимание.

Some theory on how to render motion vectors more effectively and a couple of tricks and things to keep an eye on.


Motion Vectors – Example I from Sagroth on Vimeo.

Простой пример на анимированном пауке. Для получения моушен векторов используется lm2DMV шейдер, а также система пассов в Майе 2009+

Simple example scene with an animated spider. Using lm2DMV shader as well as Maya 2009+ passes system to get motion vectors.


Motion Vectors – Example II from Sagroth on Vimeo.

Другой пример – разлетающаяся на куски башня. Только система пассов в Майе 2009+ показана в этом примере.

Another example scene with a tower blowing up into pieces. Only Maya 2009+ passes system is used now.

П.С. Имейте ввиду, что Sun&Sky система, используемая в этой сцене, создает lens shader на камере, который надо отключить/удалить, если решите рендерить вектора с помощью lm2DMV. Как бы то ни было, пассы его игнорируют, поэтому в их случае проблем нет.

P.S. Keep in mind that Sun&Sky system used in this scene creates a gamma correction lens shader for your camera that needs to be disabled/disconnected if you want to render the scene with lm2DMV shader. Passes on the other hand will ignore it, so no need to bother.

Posted on April 22, 2010 at 00:00 by · Permalink
In: Render · Tagged with: , , , , , , ,

5 Responses

Subscribe to comments via RSS

  1. Written by donGuzzini
    on 2010.04.22 at 00:14
    Permalink

    Наконец-то, внятно, разжевано, грамотно, для нас, лентяев, спасибо 😉

  2. Written by Ankit Sharma
    on 2010.05.02 at 20:35
    Permalink

    Hello,
    Thank you so much. I was always was confused a little with this script… You cleared my dough’s…
    ~ankit

    it would be awesome if you could really help more on Label/Tag & Coverage passes I know there is a tutorial on your site.. but I am really having difficulty in understanding it..

  3. Written by anxs220
    on 2011.03.29 at 11:21
    Permalink

    за 5 минут узнал все что нужно!

    спасибо, Аркадий!

  4. Written by Joseph
    on 2012.09.08 at 14:16
    Permalink

    It’s wonderful tutorial 🙂 Thank you so much for sharing your great knowledge!

    I have the questions.
    Is there better way to render motion vector in Maya nowadays?
    Is there some way to render motion vector which include camera movement information?
    If you know please let me know.

    Thanks

  5. Written by Sagroth
    on 2012.09.09 at 00:49
    Permalink

    I’m afraid I’m stuck in “those” days still 🙂 Anyway, you should try the built-in render passes. What concerns motion from camera, it just doesn’t work if mentalray mode is set to Raytracing. Switch to Scanline for motion vector pass or modify the shader if you have programming skills (the guy did that here for the studio without a lot of effort).

Subscribe to comments via RSS

Leave a Reply